Warning: Creating default object from empty value in /plugins/system/nonumberelements/helpers/parameters.php on line 129
 Bohater i awanturnik z dywizjonu 303 - Historia - Wiedza
Bohater i awanturnik z dywizjonu 303
czwartek, 03 stycznia 2013 15:22
Dokładnie 26 lat temu, 3 stycznia 1986 r. w Paryżu zmarł jednen z najbardziej znanych pilotów polskich podczas II wojny światowej, weteran słynnego dywizjonu 303 - Jan Zumbach


W żyłach Zumbacha oprócz krwi polskiej płynęła także Szwajcarska, może dlatego tak precyzyjnie trafiał niemieckie samoloty podczas Bitwy o Anglię, bitwy w której wąska grupa osób decydowała o przyszłości Anglii.


Przed II wojną światową służył w 111 eskadrze myśliwskiej. Na skutek kolizji z samochodem przy lądowaniu w maju 1939, trafił do szpitala i na rehabilitację. Po wybuchu wojny nie udało mu się znaleźć swojej jednostki i 17 września przedostał się z Polski do Rumunii. Następnie przez Bejrut dostał się drogą morską do Francji.


Piloci Dywizjonu 303
Piloci Dywizjonu 303
Piloci Dywizjonu 303



Po upadku Francji, jak to było w przypadku tysięcy Polaków, Zumbach uciekł do Anglii, gdzie 2 sierpnia 1940 został przydzielony do polskiego dywizjonu myśliwskiego 303, stacjonującego na lotnisku Northolt i latającego na myśliwcach Hawker Hurricane Mk I.


Pierwsze zwycięstwo Zumbach odniósł 7 września 1940, zestrzeliwując dwa bombowce Dornier Do 17. Do 27 września 1940 zestrzelił ponadto 5 myśliwców Bf 109 i bombowiec He 111 oraz 1 Bf 109 prawdopodobnie.


Niezwykłe życie Zumbacha jest gotowym scenariuszem na film, szczególnie w kontekście jego powojennych przygód.


Zumbach najpierw zamieszkał w Szwajcarii, lecz długo tam nie zabawił...lecz zaczął żywot awanturnika. Zajmował się przemytem, był współwłaścicielem firmy lotniczo-taksówkarskiej, która prowadziła działalność przemytniczą a następnie – posługując się pseudonimem Johnny "Kamikaze" Brown – walczył jako najemnik w Afryce


W 1962 przyjął ofertę utworzenia lotnictwa Katangi i dowodzenia nim. Zorganizował zakup samolotów Douglas A-26 Invader, które stały się trzonem lotnictwa Katangi, zwerbował pilotów i mechaników.


Lotnictwo Katangi pod jego dowództwem bombardowało siły rządowe Konga. Pod koniec roku siły lotnicze kontyngentu szwedzkiego ONZ zniszczyły większość lotnictwa Katangi. Po upadku secesji Zumbach uciekł z polskimi pilotami do Angoli.


W 1967 ponownie powrócił do Afryki, tym razem na propozycję dowodzenia lotnictwem Biafry. Oprócz faktycznego dowodzenia Zumbach brał osobiście udział w nalotach nielicznych bombowców biafryjskich na rządowe pozycje nigeryjskie. Podczas nalotu na lotnisko w Makurdi zabił szefa sztabu armii nigeryjskiej. Również ta secesja zakończyła się klęską, co w sporej mierze spowodowane było nadużyciami pośredników w zakupie broni i sprzętu wojskowego.


Jan Zumbach zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach 3 stycznia 1986 we Francji, został pochowany w Polsce na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie.


KG/wikipedia