Warning: Creating default object from empty value in /plugins/system/nonumberelements/helpers/parameters.php on line 129
 Najmniejszy mamut karłowaty - Natura - Wiedza
Najmniejszy mamut karłowaty
czwartek, 10 maja 2012 13:30

Najmniejszy mamut karłowaty miał około 1 metra wysokości w kłębie. Jego szczątki właśnie znaleziono na Krecie.
Ostatnie znalezisko może dać wgląd w to, jak te gigantyczne zwierzęta mogły kurczyć się do niewielkich rozmiarów na różnych etapach ewolucji.

Karłowatość często pojawia się wśród dużych gatunków (np. dinozaurów), kiedy zostają uwięzione na wyspie. Naukowcy uważają, że to pomaga gigantom przetrwać w granicach wyznaczonych przez niewielki skrawek lądu.
Victoria Herridge, paleontolog zajmująca się kręgowcami w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie i jej koledzy przeanalizowali skamieniałości postaci karłowatych odkrytych na Krecie ponad 100 lat temu. Eksperci długo spierali się o to, czy są to szczątki mamuta (kręte kły) czy też słonia (proste kły).

Odkryte niedawno w tej samej okolicy zęby sugerują, że zwierzę było w rzeczywistości mamutem nazwanym Mammuthus creticus. Kości kończyny przedniej pokazują, że należał do najmniejszych znanych przedstawicieli gatunku. Mierzył około 1,13 m w kłębie i ważył około 310 kg. Takie rozmiary współcześnie osiągają młode słonia afrykańskiego

Eksperci podkreślają jednak, że mamuty karłowate nie posiadały owłosienia i były przystosowane do cieplejszych warunków.
Skamieniałości pozwalają sądzić, że ten osobnik wywodził się od jednego z pierwszych gatunków mamuta ( Mammuthus rumanus lub Mammuthus meridionalis), jakie przybyły z terenów dzisiejszej Afryki do Europy. W związku z tym naukowcy przypuszczają, że karłowate odmiany mogły wyewoluować znacznie wcześniej niż dotychczas sądzono, nawet 3,5 miliona lat temu.

Biorąc pod uwagę niewielki rozmiar skamieniałości oraz brak konkretnych danych co do środowiska Krety w tamtym okresie, ciężko ustalić jak mogło wyglądać życie tego zwierzęcia. Na podstawie zębów ustalono, że prawdopodobnie żywiło się krzewami, a nie trawą tak, jak włochate mamuty.

K.P.livescience.com