Warning: Creating default object from empty value in /plugins/system/nonumberelements/helpers/parameters.php on line 129
 Uścisk tyranozaura - Natura - Wiedza
Uścisk tyranozaura
piątek, 02 marca 2012 13:43

Tyrannosaurus rex miał najmocniejszą szczękę ze wszystkich stworzeń, jakie kiedykolwiek chodziły po ziemi, twierdzą naukowcy. Poprzednie szacunki dotyczące siły ugryzienia prehistorycznego drapieżnika były znacznie skromniejsze – porównywalne do współczesnych zwierząt takich jak aligatory.

Ostatni pomiar wykonano, stosując laserowe skany czaszki. Okazało się, że ugryzienie dinozaura było równe naciskowi 3 ton, czyli wadze średniej wielkości słonia.

Wyniki opublikowano w czasopiśmie naukowym „Biology Letters”. Dr Karl Bates z laboratorium biomechaniki na Uniwersytecie w Liverpoolu przewodził badaniom.

On i jego kolega, Peter Falkingham z Uniwersytetu w Manchesterze jako modelu do eksperymentów użyli naturalnej wielkości kopii szkieletu T. rexa, który jest prezentowany w muzeum w Manchesterze. „Stworzyliśmy wersję cyfrową czaszki skanerem laserowym i dzięki temu mieliśmy model 3-D czaszki na naszym komputerze”, wyjaśnił dr Bates.

„Następnie mogliśmy odwzorować mięśnie na tej czaszce”. Później naukowcy odtworzyli pełną siłę ugryzienia, aktywując całkowitą pracę muskułów zaciskających szczęki. „Te [wykreowane] mięśnie zamykają szczęki tak jak w rzeczywistości (…) Zmierzyliśmy siłę z jaką zęby uderzają o siebie”, dodaje naukowiec. „Maksymalne wartości siły wahały się między 30 000 a 60 000 newtonów. To odpowiednik średniej wielkości słonia”.

Wcześniejsze badania szacowały, że ugryzienie tyranozaura miało siłę 8 000-13 000 newtonów.
Naukowcy prześledzili też, w jaki sposób siła ugryzienia dinozaura rosła wraz z jego wzrostem. „Oczywiście wraz z tym jak jego głowa stawała się coraz większa, następował też związany z tym wzrost siły zgryzu. Ale w przypadku T. rexa  moc zgryzu rosła nieproporcjonalnie – dużo szybciej niż można by oczekiwać po prostym liniowym przyroście”, powiedział dr Bates.
To sugeruje, że dieta drapieżnika zmieniała się, gdy dojrzewał.

Dr Bill Sellers, który studiuje fizyczne możliwości zwierząt żyjących i wymarłych na Uniwersytecie w Manchesterze, powiedział: „Myślę, że wszyscy podejrzewali, że T. rex miał dużą siłę zgryzu, ale okazała się ona jeszcze większa niż się spodziewano”.

K.P./bbc.co.uk