Warning: Creating default object from empty value in /plugins/system/nonumberelements/helpers/parameters.php on line 129
 Żółw wielkości samochodu - Natura - Wiedza
Żółw wielkości samochodu
wtorek, 22 maja 2012 13:18

Żółw sprzed 60 mln lat był wielkości samochodu marki smart. Z jego skorupy można by zrobić ogrodowy basenik dla dzieci. Opis naukowy gatunku opublikowano na łamach pisma "Journal of Systematic Palaeontology".

Ten wymarły gatunek nosi nazwę Carbonemys cofrinii, co znaczy "węglowy żółw". Nazwa pochodzi od miejsca znaleziska – kopalni węgla w północnej Kolumbii.

Czaszka żółwia ma wielkość 24 cm, a skorupa mierzy 172 cm średnicy. Takiego samego wzrostu jest jej odkrywca, Edwin Cadena, doktorant z North Carolina State University. Jak podkreśla naukowiec, to pierwszy znany okaz gigantycznego, słodkowodnego żółwia.

Mniejsi krewni karbonemysa żyli razem z dinozaurami, jednak wersja XXL pojawiła się dopiero pięć mln lat po wyginięciu dinozaurów. W tym czasie wyewoluowały również inne olbrzymie gady, takie jak największy znany wąż, Titanoboa cerrejonensis.

Naukowcy uważają, że żółw był wszystkożercą, miał masywne, mocne szczęki. Potrafił jeść niewielkie mięczaki, mniejsze żółwie czy nawet krokodyle.

www.naukawpolsce.pap.pl

Najlepsze noclegi na Lubelszczyźnie tylko w Hotelu Zacisze. hotele opole lubelskie Zapoznaj się z naszą ofertą w internecie/

Imprezy karaoke dla studentów i nie tylko. pub studencki lublin Zapraszamy do Pubu Kazik.

Zabiegi depilacji laserem u nas w konkurencujnych cenach. lasercs.pl Zadzwoń i zapytaj o szczegóły.